Överföra en bild till arbetsyta
Att överföra bilder till duk är en ny och intressant teknik som jag har övat på på senare tid. Det är en både fascinerande och lite oförutsägbar process – med precis lagom mycket handgjord känsla. Jag använder mestadels vackra färgbilder i vintagestil för överföringen, som jag trycker på vanligt vitt papper. När bilden överförs till ett linnetyg skapas något som inte kan göras med massproduktion.
Så hur gör jag det? Låt oss steg för steg gå igenom hur jag gör flytten och vad jag har lärt mig längs vägen.
Material jag använder:
- Utskriven laserskrivarbild (alltid spegelvänd bild)
- Linnetyg eller annat tyg (helst förtvättat och strykt)
- Mod Podge-lim (för bildöverföring)
- Art Medium lim (för ytbehandling och skydd)
- Borsta
- Fuktig svamp eller trasa
- En stund av lugn och lite mer lugn
1. Förbereda bilden – och varför i en spegelbild?
Jag brukar välja gamla färgade reklambilder, blommor eller till och med kvinnofigurer från tidigare decennier som bilder. Jag skriver ut dem på vanligt skrivarpapper, men alltid spegelvänt , eftersom bilden överförs till duken "felvänd". Jag använder en laserskrivare som skrivare. Bilderna kan vara antingen svartvita eller färgade. Det spelar ingen roll.

2. Limning på tyget – lugnt och jämnt
Applicera Mod Podge på bildens bakgrund , inte på tyget. Det här limmet är mitt favoritlim: det fungerar bra, så länge du kommer ihåg att vara måttlig med mängden. Applicera limmet generöst (men inte för mycket) och se till att limmet har träffat varje del av bilden. Det ska inte finnas några bara fläckar. Tryck sedan bilden försiktigt men bestämt mot tyget, med limmet mot tyget.
Stryk försiktigt ut eventuella luftbubblor med händerna och låt torka över natten . Det här steget är inte för den som har bråttom – men väntan kommer att belönas.

3. Ta bort pappret – ett lager i taget
När bilden har torkat, fukta den försiktigt med fingrarna eller en fuktig trasa. Pappret kommer att mjukna, och då kan du börja gnugga det lätt. Gnugga försiktigt och undvik att trycka. Ta alltid lite i taget. Var inte girig. Det här steget är lite som magi: bilden kommer att börja visa sig under fiberlagren.
Det är viktigt att vara försiktig och tålmodig – att gnugga för hårt kan lätt förstöra hela jobbet. Jag brukar göra detta i flera omgångar och kontrollera då och då vart jag ska.

4. Efterbehandling – skydd och djup
När alla pappersremsor är borttagna och bilden har torkat ordentligt applicerar jag ett tunt lager Art Medium på ytan. Det gör ytan lite blankare och skyddar bilden från slitage. Denna finish är särskilt viktig för väskor, eftersom de används mycket.
Efterbehandlingen framhäver också färgerna vackrare – bilden känns mer levande och fin. Efterbehandlingen slätar också ut eventuellt vitt "porslin" som kan ha blivit kvar på bildytan efter gnidning. Låt det torka ordentligt, dvs. i ytterligare en dag.
5. Tvättråd – hur bibehåller jag bildens hållbarhet?
Transfertyg tål inte maskintvätt eller blötläggning som tryckt tyg. Därför rekommenderar jag:
- Handtvätt i ljummet vatten med mild tvål.
- Ingen blötläggning eller gnidning direkt på bilden
- Platttorka – centrifugera inte
- Om bilden behöver strykas, stryk den från avigsidan , helst genom bakplåtspappret.
Produkterna är hållbara när de rengörs varsamt och förvaras torrt.
Vad kan allt detta användas till?
Personligen använder jag bildöverföring på påsar som är perfekta för sminkväskor eller förvaring av pysselprojekt. Men tekniken fungerar även för många andra saker: målningar, kort gjorda på canvas, presenter… egentligen är det bara fantasin som sätter gränser.
Vanliga frågor
Kan jag använda bläckstråleutskrift?
Ja, så länge utskriften får torka ordentligt. Laserutskrift fungerar dock bäst.
Använder du fotopapper?
Nej. Vanligt kopieringspapper fungerar bättre eftersom det lättare lossnar och bilden blir kvar på duken.
Kan bildöverföringar även göras på bomull eller andra material?
Ja, men linne passar utmärkt till bilder i vintagestil och ger en underbar struktur.
Kan den färdiga produkten användas utomhus?
Bildöverföringen tål inte regn eller konstant fukt. Det rekommenderas att skydda produkten från smuts och fukt och använda den inomhus eller i torra förhållanden.
Hur länge kan överföringen användas?
Om den sköts ordentligt kommer den att hålla länge. Den avslutande fernissan skyddar färgerna, men bilden bevaras bäst om man undviker konstant gnuggning och tvättning.
Slutligen – varje drag är unikt
Även om tekniken alltid är densamma, blir slutresultatet aldrig helt identiskt. Det är en del av charmen. De små gupparna och blekningen gör bilden autentisk och levande. Varje färdig väska känns lite som en berättelse som jag fick tryckt på duk.
Om du vill se vilka produkter som skapas med den här tekniken, ta en titt i min webbutik – snart kommer det att finnas unika väskor dekorerade med bilder tillgängliga där.